Digitala verktyg – måste vi verkligen blanda in dem?

Om barnen nu sitter stilla så mycket vid datorer och telefoner – Måste vi då verkligen ha IKT-fritids?

Om barn idag inte kan knyta rosett; inte se skillnad på gran och tall och inte samsas på gården – Är digitala verktyg då något att lägga tid på?

Bra frågor. Berättigade frågor. Men svaren är JA.
Den korta förklaringen till det är ”Läroplanen” – där står det att vi ska lära barnen detta.
Den andra, inte heller den så långa, förklaringen är att de digitala verktygen är barnens verklighet och deras sociala arena. Som de självutnämnda experter på sociala relationer, som vi fritidspedagoger/-lärare ofta utger oss för att vara, är det givetvis vår nya utmaning.

Like it or not…

Fritidspedagogen kan välja bland många verktyg i sin profession. IKT är EN väg. Men givetvis måste en bred palett användas. Leka, hoppa, bygga, odla, busa, skämta, samtala… Ja, ni vet ju!

Hur gör ni? På ert fritids? Finns goda exempel?

IMG_2294.JPG

Lämna en kommentar