Kanon

Ibland (läs: alltid) önskar jag att jag var mer allmänbildad. Och jag vet att jag hade varit det om jag hängt med bättre i skolan. Intresserat mig. Engagerat mig. Brytt mig mindre om kamrater. Lyssnat bättre på mor och far. Disciplinerat mig. Ni vet – allt det där som gör att man inte missar innehållet. Tyvärr var inte jag en plugghäst. Det önskar man ju så här i efterhand att man varit… Men jag tillbringade ju i alla fall tiden i skolan. Jag var inte precis en skolkare. Så lite grann har ju ramlat in genom örat och stannat kvar. Det är ju positivt. (Övrigt får jag antingen disciplinera mig till att lära mig i efterhand – eller helt enkelt strunta i…)

När jag arbetar med unga vet jag att det jag säger och gör kommer att både stanna kvar och glömmas bort. Det jag upprepar kommer att bli bättre ihågkommet. Om flera människor, efter mig, upprepar det jag tidigare sagt, kommer det bli ännu bättre ihågkommet. Och det man stöter på även utanför skolans värld, men som är en påminnelse om vad jag sa, kommer göra att minnet sitter. Kanske. Som det här med konst.

Under min skoltid lärde jag mig inte mycket om konst! Nej då! Det minns jag inte, i alla fall… Men dagens unga kommer att möta konst i undervisningen, om pedagogen tillämpar läroplanen. Vad är konst? Om min lärare säger att detta, detta och detta är konst OCH om man utanför skolan möter bilder i tidningar och på museer som visar samma sorts bilder; som bekräftar att detta som min lärare säger är konst, det ÄR konst – ja, då har vi en klar och tydlig uppfattning om vad konst är. Eller hur?!

Då kom kanon in. Ja, eftersom jag inte är så allmänbildad har jag bara kunnat det ordet i ett par år… Inte kanon som i vapen. Och inte som i väldigt (kanonbra, t ex), och inte att sjunga samma sång med fördröjning… utan kanon som i vad folk tycker är god och nämnvärd konst. Som inte är smaklöst och inte framkladdat av någon okänd icke-talang, utan bildning. Som är etablerat; godkänt och presentabelt.

Vår konstkanon är ett resultat av många manliga, västerländska konstnärers arbete; av många mäns och västerlänningars tyckande och av många manliga och västerländska museeföreståndares beslut.

Men det finns annat som är konst! Du kan ge en ung människa en mindre snäv syn på konst!

aboriginal-art-503445_1280

Konst! Aboriginal art!

Kommentera

