Saknas det något i TB5?

The Big Five – så kallar vi (efter Svanelids idé) de förmågor som sägs vara de viktigaste i läroplanen. Jag gillar idén att arbeta med utgångspunkt i förmågor. Den sortens tänk tycker jag passar i ett fritidspedagogiskt perspektiv. När jag fördjupade mig något i TB5 upptäckte jag snart att det fanns förmågor som fattades. Årsta skolan lade, i sitt arbete med TB5, till en del – värdegrundande förmågor. Det var ett bra initiativ, tycker jag. Men på senare tid har jag tänkt att jag själv inte skulle beskriva förmågorna på samma vis. Så gick jag på kurs om förmågor – Margareta Schröder – och fann ungefär samma tänk som jag själv haft.

Här formulerade man förmågorna enligt följande:

Ansvar

Kommunikation

Reflektion

Samarbete

Kreativitet

Dessa förmågor fyller de hål som The Big Five lämnat, anser jag. Fundera lite! Kan du hålla med? Jag håller samarbete, ansvar och kreativitet högt i värde! Jag hör till dem som tror att förmåga till samarbete är grundläggande. Att utan den kommer man till korta. Och utan kreativitet kommer man heller inte långt. När det gäller ansvar, är det en viktig del i både värdegrund och personlig utveckling.

Jag ser att TB5 just nu ”äger” i utbildningsvärlden. Så att blogga så här kanske är att sticka ut hakan. Äsch, det har jag gjort förr. 😜

_____________________________________________________________________

 

Kommentera

