Vad skapar ni på fritids?

Så klart skapar barnen hela tiden! Och det är inte bara med färg och penslar. Barn skapar med klossar och Lego; med filtar och dynor; med pinnar, stenar, sand och snö. ”Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet.” Ja, så står det i vår läroplan. Och det stämmer ju så bra! När vi skapar lär vi. Och lärande kan fördjupas i skapande.

Ibland måste vi titta kritiskt på de aktiviteter som vi lyfter fram som ”Skapande aktiviteter” i vår verksamhet. Vad erbjuder vi när vi skriver på veckoplaneringen att vi ska skapa? Och varför?

Är det vettigt att alla som är sugna på skapande på torsdag, målar vinterträd? Ja, kanske. Det beror på vad syftet är. Eller hur?! Jag tycker att det är viktigt med ett syfte, när man planerar en skapande aktivitet. Inte ”Nu har vi inte haft någon skapande aktivitet på länge – vi gör vinterträd”, utan snarare ”Vad finns det för behov i barngruppen? – Det finns svårigheter med samarbete och turtagning i gruppen! Kan vi göra en aktivitet som främjar samarbete? – Ja, vi låter barnen skapa träd, två och två.”

Om man vill främja bokstavsinlärningen kan man arbeta skapande. Om man vill fokusera på problemlösning kan man arbeta skapande. Om man vill få upp barnens ögon för närmiljön kan man arbeta skapande. Om man vill vidga perspektivet och titta på konst och kultur kan man arbeta skapande.

När verksamhetens skapande inskränker sig till att det finns pärlor och pärlplattor, kopieringar och ritpapper, då måste man kanske se upp och fundera runt kvaliteten. Om man kompletterar med en tanke och ett syfte, och försöker gräva fram sin egen kreativitet, då kommer högre kvalitet som ett brev på posten!

Create

Foto: gfpeck https://www.flickr.com/photos/wespeck/

Annonser

2 thoughts on “Vad skapar ni på fritids?

  1. Visst kan man använda sig av skapande till samarbetsövningar och bokstavsinlörning osv. För att det är lustfyllt och barnen då lär sig som bäst. Det finns så många anledningar till skapande verksamhet. FN:s barnkonvention styrker att vi ska stimulera barns bildskapandet. Skapandet är viktigt för att utveckla barnets fulla möjligheter. Ur förskolans läroplane: verksamheten ska främja leken kreativiteten och det lustfyllda lärandet……ströva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans drama. Detta är också viktigt för lite äldre barn.

    • Ja, även Lgr 11 talar om detta som något viktigt. Bra, när man känner att det som är viktigt för barnen i verksamheten, också har sin givna plats i stydokumenten!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s