Informellt lärande och icke-kognitiva förmågor

Visst kan man lära sig att skriva berättelser i svenskundervisningen. Så klart! Och visst kan man lära sig matte när man har matematiklektion. Förstås! Men ett bra och nödvändigt sätt att lära sig och att skaffa sig en fördjupad förståelse är att repetera. Och helst då i realistiska situationer. Eller när man själv kommer på att man behöver träna på något, eller märker att man saknar kunskap om något.

En finfin arena för informellt lärande är fritidshemmet. Jag säger bara ”Bevara fritidshemmets egenart!” för det är juNamnlös när barnen leker i den pedagogiska miljön, som skapats av fritidspedagogerna, som de kan göra de där aha-upplevelserna. Inte när fritids är läxhjälp. Inte när fritids är förvaring. Utan när fritidshemmet är det som det ska vara – en plats där barnens egna intressen ska kunna leva och leka.

I leken utvecklas barnet intellektuellt. Det ser jag hela tiden i min vardag som fritidspedagog. I fredags lektes det affär. Nu må ni inte tro att det var pengar som skulle förvaras i kundernas plånböcker. Nej, det var kontokort. Varje kund fick ett konto med startsumman 3000 kronor. Kontoinformationen bokfördes på iPad – namn, foto och summa. Vid köptillfällena drogs korten och kassapersonalen fick snabbt göra en huvudräkning för att det skulle bli rätt på kontot.

De icke-kognitiva förmågor som övas under en sådan lek, är många! Man tränar på hur man beter sig i vårt samhälle; hur man för ett samtal med en kund; hur man kan samsas runt attraktiva sysslor och mycket mera. Och visst sker ett informellt lärande om ekonomiska transaktioner och en informell träning i huvudräkning, som faktiskt fungerar bättre än på läxhjälpen!

Man är motiverad på ett många gånger starkare vis.

Banner_blogg-Fritids IKT_280x200

Advertisements

One thought on “Informellt lärande och icke-kognitiva förmågor

  1. Är dig helt enig. Barnen kanske inte är medvetna själva om vad de tränar i sin lek och då är det ett gyllene tillfälle att ge dem en referenspunkt som de kan associera till i det formella lärandet i skolan. Här ser vi tydligt vad en god samverkan kan ge barnen i mötet mellan informativt och formativt lärande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s