Semiotisk bildanalys

Bra om bildanalys!!

Ateljén

Först kommer det många frågor:

  • Vad innebär det att vara bildläskunnig?
  • Vad måste vi och eleverna kunna?
  • Varför, när och hur kan vi använda oss av bild i skolan?
  • Vad har bilder som andra språk inte har?
  • Vad är bild?

Bild är ett språk, ett system för kommunikation. I motsatts till andra språk finns i det färger, djup och läge. Med bild kan vi beskriva saker så att alla ser samma sak, t.ex. mig. Bild kan vi använda på många olika sätt. Man måste dock veta hur. Osv… Sedan kommer bildanalys och då tänker jag först: Nej, det går inte att genomföra. Det går inte ens att använda med barnen. Vi testar och plötslig öppnas en helt ny möjlighet. Genom bildanalys kan vi bjuda in i klassrummet alla olika ämne, elevernas kunskaper och erfarenheter.

Hur ser det ut i praktiken? Tillsammans med Agneta, Camilla och Johanna analyserar vi Les Billes…

View original post 557 fler ord

Advertisements

One thought on “Semiotisk bildanalys

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s