Systematiskt kvalitetsarbete

Kvalitetsarbete i ett nötskal:

  • Att planera med stöd i styrdokumenten, efter att ha sett behoven i barngruppen och med barnens egna önskemål i minnet. 
  • Att justera planeringen medan man genomför den. Allt utifrån nya utmaningar och förutsättningar. 
  • Att dokumentera för att minnas och för att kunna visa på vad verksamheten betyder.
  • Att utvärdera verksamheten med hjälp av dokumentationen och i diskussioner i arbetslaget. Vad fungerade? Vad var mindre bra? Fyller verksamheten sin tänkta funktion – utifrån styrdokument, barngrupp och medbestämmande?
  • Att ta med sig erfarenheten till nästa planering. Och så sluts cirkeln där. 

Så lätt. Och så svårt. Hur får man bort alla hinder för denna enkla gång? Varför är planeringen av verksamheten så stressig? Hur lång tid krävs varje vecka för att kunna planera, diskutera, reflektera och utveckla?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s