Hur är din arbetssituation?

Vad skulle du säga om du fick en sådan här beskrivning av någons arbetssituation?

”Idag har jag som vanligt haft svårt att koncentrera mig på min arbetsuppgift. Jag är en sådan människa som behöver vara riktigt motiverad – jag kan inte sitta stilla långa stunder med enahanda uppgifter. Om jag gör det börjar det snart krypa i kroppen och det är svårt att låta bli att småprata med närmsta arbetskamrat. Även om jag vet att jag faktiskt stör någon som också har ett arbete att sköta.

Det är när de där plötsliga ropen kommer som jag rycker till och jag tappar fokus igen. Jag har nämligen ett par kollegor som är ganska högljudda. Lite störande är det också när ett par andra kollegor alltid envisas med att stryka förbi så nära mitt bord att mina papper åker i golvet. Då måste jag ju upp och samla ihop och få i ordning på dem igen. Faktum är att detta inte är de enda problemen på min arbetsplats. Tyvärr kan jag räkna upp fler:

  • Jag sitter på en ganska obekväm stol.
  • Det är nästan aldrig lugnt.
  • Det förekommer att kollegor tar till våld när de inte är eniga. Jag känner mig väldigt rädd när det händer.
  • Vi har inte något personalrum – vill man vila på rasten får man sitta utomhus. På en parkbänk utan ryggstöd.
  • Det värsta är att hela dagen är reglerad så att jag inte fullt ut kan påverka min tid. Till och med när arbetet är avklarat och det är dags för min sk fritid, blir det svårt att hitta ytor, möbler och miljöer som passar mig och mina önskemål.
  • Jag äter till exempel inte vad jag vill. Och inte hur länge jag vill. Och någon annan bestämmer när jag får prata och när jag ska vara tyst. Även på lunchen.

Det är omöjligt att gå undan för att få ro, även på fritiden. Vi är 45 stycken som ska ha rekreation i samma lokal. Och ibland får jag inte bestämma om jag vill spendera fritiden med något som jag tycker är intressant (jag skulle helst handarbeta), utan jag blir tilldelad fritidssysselsättningar – motion och gruppaktiviteter mm.

När jag kommer hem på kvällen har jag inte varit ensam en enda minut. Jag är fruktansvärt trött för min dag på arbetsplatsen börjar klockan sju och håller på till klockan 17. Om det åtminstone lugnade ned sig lite när den sk fritiden tog vid på eftermiddagarna, skulle jag ha mer ork och känna mer livskvalitet. Tyvärr accelererar det på eftermiddagen med fler kollegor som kommer in i lokalerna.trångt

Vi har arbetsledare både på för- och eftermiddagen. De försöker göra vad de kan för situationen. Jag erbjuds t ex hörselkåpor.”

Kanske har du förstått att beskrivningen är från lågstadiet?! Många barn spenderar sin arbetstid i stora klasser och sin fritids i ännu större fritidshemsgrupper (många svenska fritidshem har över 80 barn på samma avdelning). På lågstadiet bygger man upp grunden i sin läs- och skrivinlärning, i matematiken och förstås i många fler skolämnen. Man bygger upp grunden i den sociala samvaron – hur man ska umgås naturligt runt fritidsintressen, matbordet och andra elevnära sysselsättningar.

Varför elevresultaten sjunker? Känner du dig osäker på svaret? Läs då texten ovan igen!

Hadar Nordin skrev också i ämnet – om hur det prioriteras – Inte imponerad, Fridolin.

Det är inte alla skolor och fritidshem som ser ut så här. Det finns givetvis, som alltid, undantag. På min arbetsplats drev pedagogerna igenom att dela upp barnen på fyra avdelningar när vi kände att grupperna blev för stora. Vi har förhållandevis god personaltäthet också. Men ska det vara upp till en välvillig rektor? Borde det inte finnas riktlinjer och gränsvärden, för dem som inte har en chef som värnar dessa frågor?!

 

Bild: Your hands will get dirty here av woodleywonderwork.

 

Kommentera

