Nosa på programmering på fritids, del 1

Det här ska inte bli krångligt och svårt. Det är meningen att du som pedagog ska förstå och det är meningen att endast vara precis det som rubriken anger – lite ”nosning” på vad programmering är, för barnen.

Så här genomförde jag första passet:

Det erbjöds en kurs – en kurs i programmering. Men för att eleverna skulle veta vad det var som de erbjöds, inledde jag med en kort information en vecka innan. Informationen var bara på tio minuter, en kvart och inleddes med att kolla vad barnen visste om programmNamnlösering. Kände de till några programmerade saker i vardagen? Jo, barnen tänkte på datorerna, iPadsen och mobilerna. Någon tänkte på en robot. Så jag hjälpte dem att utöka tanken till gräsklipparen, eltandborsten etc. Därefter pratade vi också kort om kommandon. Vad är ett kommando? Vad är det som får roboten att göra som den ska/får tandborsten att köra sitt program? Så visade jag dem på Lightbot – appen som de kan få prova på. Jag använde mig av projektor för att de skulle få se hur appen ser ut och vad den går ut på. Klicka här för att läsa en bra recension på skolappar.nu. Världens bästa app-recensionssite!

Följande vecka fick de som önskade gå på programmeringskurs. Många var intresserade! Vi startade upp med att visa hur man programmerar/kodar den lilla roboten i Lightbot. Sedan blev det till att testa själva. Först var det lätt. Sedan blev det allt svårare. Många kloka huvuden fick slås ihop 😉

Nästa kurstillfälle ska fortsätta i samma enkla anda. Det ska vara ett sätt för både barn och pedagoger att NOSA på programmering. Så därför måste vi börja enkelt. För barnens skull. Och för vår egen. Häng med och se hur nästa pass ser ut, genom att följa Lärande Perspektiv på Facebook och/eller som blogg.

Advertisements

3 thoughts on “Nosa på programmering på fritids, del 1

  1. Pingback: Nosa på programmering på fritids, del 2 | Lärande Perspektiv

  2. Pingback: Nosa på programmering på fritids, del 2 | Åsa Anevik

  3. Pingback: Nosa på programmering på fritids, del 3 | Lärande Perspektiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s