Nosa på programmering på fritids, del 2

Det här ska inte bli krångligt och svårt. Det är meningen att du som pedagog ska förstå och det är meningen att endast vara precis det som rubriken anger – lite ”nosning” på vad programmering är, för barnen.

Så här genomförde jag andra passet:

Första passet gav mersmak – många barn var sugna på att fortsätta lära sig om programmering. Så andra passet blev också välbesökt.angrybirds 4

Vi gick in på sidan code.org för att lära oss programmera ihop med Angry Birds. På den sidan kan man programmera med eller utan inloggning. Om man loggar in sparas framstegen till nästa programmeringstillfälle. Men det känns verkligen inte nödvändigt.

När man klickar igång just Angry Birds-”spelet”, ploppar det upp en film. Den är på engelska och därför funkar den inte så bra för fritidshemsbarn. Däremot kan man klicka på fliken ”Ingen video? Visa anteckningar.” Då kommer det upp några rader om vad programmering är; vad spelet lär dig och hur du ska göra. Det tittade vi på tillsammans genom att skjuta upp bilden med projektor. Därefter var det lätt för barnen att köra igång. När något barn kom fram till en ny film/anteckning, stannade vi upp allas programmerande och tittade på anteckningarna tillsammans.

Din insats som pedagog är varken avancerad eller särskilt arbetsam. De olika stegen/stegringen i svårighetsgrad, finns ju redan där och sköter sig själv. Det här tyckte barnen var roligt! Vi kommer att programmera vidare! Alltså: FORTSÄTTNING FÖLJER! Håll utkik efter nästa blogginlägg, som kommer att heta ”Nosa på programmering på fritids, del 3.

Tyckte du att inlägget var bra? Dela gärna på sociala medier eller genom att skicka länken till någon du tror har nytta av den! För att inte missa nästa inlägg kan du följa Lärande Perspektiv som blogg och/eller på Facebook.

Här läser du DEL 1 av Nosa på programmering på fritids.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s