Åtta år och pedagog

Kvalitativt lärande i ämnen och förmågor, och stärkt självförtroende – sådant händer stup i kvarten när fritidshemmen får rätt förutsättningar.

I fredags tog vi ut staffliet i solen på gården. Under loppet av 20 minuter såg jag följande lärande:

Sexåringen ser behovet av att kunna blanda färger. Åttaåringen ser sexåringens behov. Initiativ tas från båda parter – att lära ut och att lära in. Åttaåringen provar att på olika vis förklara det som hon själv tränat och lärt in under läsåret. Slutligen uppmanas sexåringen att prova själv. Sexåringen provar, misslyckas, lyssnar, provar och lyckas. Hon reflekterar också: När jag tar mer gul, blir den gröna färgen ljusare och när jag tar mer vit blir den grå färgen ljusare. Jag fattar!

Att lära när man är motiverad. Att lära ut och nå större självförtroende samtidigt som man fördjupar sin egen förståelse. Att prova och misslyckas/lyckas. Lustfyllt lärande i solen.

Så funkar fritids!

image

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s