Nosa på programmering på fritids, del 3

Det här ska inte bli krångligt och svårt. Det är meningen att du som pedagog ska förstå och det är meningen att endast vara precis det som rubriken anger – lite ”nosning” på vad programmering är, för barnen.

Så här genomförde jag tredje passet:

Taggade barn kom in till mig i treornas klassrum och ville köra igång programmering. Någon hade stannat kvar extra för att inte missa. På smartboarden (funkar förstås lika bra med en projektor) visade jag hur man går in på code.org och klickar vidare på Flappy kod – Skapa och dela ditt eget Flappyspel. Här tittade vi inte på videon som erbjöds (för den är på engelska), däremot läste vi tillsammans texten som finns i den andra fliken. Sedan gjorde vi den första uppgiften gemensamt på smartboarden.

Uppgifterna är i stigande svårighetsgrad och ibland kan det vara bra att förklara vad som menas med vissa instruktioner. Det handlar om att programmera spelet att visa olika bakgrund; att ge olika poäng och skapa olika händelser när man i spelet t ex kör på ett hinder.

Sista uppgiften är att skapa ett eget spel med Flappy Bird. När eleven är färdig har den själv bestämt: I vilken miljö spelet utspelar sig. Vilken karaktären är (dvs om det är jultomten eller någon annan som man kör i banan). Hur det låter när man flyger, klickar, kör på hinder eller faller. Hur fort det går. Hur tätt hindren sitter. Om man vill att miljön ska ändra sig. Om man vill ha förändrad gravitation etc etc.

Det färdiga spelet kan man skicka till en kompis. Några av eleverna mailade varandra. Andra skickade PIM (meddelande på vår lärplattform). Det var en häftig känsla att kunna lägga sitt spel som en ikon på ipaden. Nästan som en egen app!!

2015-05-26 08.44.59

Utvärdering:

Vid detta tillfälle hade jag med elever som varit med på antingen det första eller det andra passet. Eller båda. Jag märkte att de som varit med vid pass 2 lättare förstod hur man skulle gå tillväga, medan de som bara varit med vid första passet tyckte att det var svårt, men det gick. Det blev också uppenbart att många barn av idag vill (naturligtvis smart på ett sätt) ta genvägar. De struntade i att läsa de korta instruktionerna – helt läsbara för de allra flesta i åk 2 och 3, som var min målgrupp. Som vi vet blir genvägar ofta senvägar. Så också i detta fall: När elever klickade bort instruktionen gick det inte så lätt att förstå som det kanske gör i ett vanligt spel. Det betydde att många vill ha hjälp och körde fast. Nätverket, som faktiskt brukar funka rätt bra, satte också käppar i hjulet vid detta tillfälle. Just när eleverna var på väg att bli färdiga med sina egna spel, började nätverket att svaja och flera elever fick börja om med sitt spel flera gånger. Detta gjorde att de minst uthålliga gav upp det sista steget. Det var väldigt tråkigt. Ingenting är olösligt dock – Jag kommer att erbjuda dessa barn personlig hjälp att fixa det sista!!

Summasummarum – Om det verkade lite krångligt med sista passet: Ja, det fanns några oturliga omständigheter. Men det är inget man ska väja för. För eleverna, som fick en svårare utmaning än vanligt, var det ett roligt pass. Och de elever som gick hela vägen och lyckades göra ett eget spel – Vilken lycka! Och eftersom jag kan söka upp enskilda elever och pusha dem efteråt, kommer det även att ge andra en riktigt bra kick! Det är verkligen väldigt häftigt att kunna bjuda in mamma och pappa eller en kompis, till att spela ett spel på nätet, som man gjort själv!

 

Tyckte du att inlägget var bra? Dela gärna på sociala medier eller genom att skicka länken till någon du tror har nytta av den! För att inte missa nästa inlägg kan du följa Lärande Perspektiv som blogg och/eller på Facebook.

Här läser du DEL 2 av Nosa på programmering på fritids och DEL 1 om du missade det första.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s