Våga prova nytt på bildlektionen

Ganska läskigt att inte bli styrd, ibland. Att bara få instruktionen ”Gör det här och gör det som du vill!” Att inte få snäva ramar att hålla sig inom. Hur ska man ta sig an uppdraget? Hur ska jag kunna välja om jag inte får förslag?

Eleverna i åk 3 fick i uppdrag att göra en parafras av ett känt konstverk: Monets bro; Son of Man och Mona Lisa. Visserligen ganska snäva ramar, då det endast fanns tre verk att välja på. Men därefter var det mesta fritt fram.

Första uppdraget var att ta reda på vad som var signifikant för verket och vilken karaktär som behövde finnas kvar för att en betraktare fortfarande skulle förstå vilket verk elevens bild, var en parafras av. Det var en ganska spännande och ibland svår analys.

Andra uppdraget var att tänka ut vilken egen karaktär man ville sätta på verket. Vill jag göra en rolig/tänkvärd/vacker bild? etc.

Tredje uppdraget: Material och teknik. Här är det intressant att som bildlärare notera vilka som i framtiden kanske kan behöva lite hjälp på traven att tänka friare. Man ser ganska tydligt att några klarar av att tänka annat än papper och färg, medan andra inte alls kan släppa detta.

De färdig konstverken blev väldigt bra! Många av eleverna hade tänkt till. De hade en twist eller tänkt utanför boxen ”Papper och Färg”. Så det användes tyg, Lego, piprensare, pärlor etc. Det blev också humoristiska bilder – Monets bro med ufo eller fiskarfänge.

Jag rekommenderar verkligen detta sätt att arbeta. Utmaningen till mig själv är att nästa gång klara av att i ännu högre grad, se självständigt skapande, där ingen gör samma som grannen.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s