Jag vill ha vita skor

Vita sneakers till vita jeans – ja, inte är jag någon modeguru, men det hindrar ju inte att man ibland vill ha vissa kläder eller andra modeprylar. Och jag fattar att jag inte kan ha vita jeans på jobbet – det funkar helt enkelt inte! Alltså köper jag dem och dessutom ytterligare ett par – uppenbarligen inte vita, då – att ha på jobbet. Men igår skulle jag handla skor också. Och jag kan inte köpa två av allt. Det funkar inte. Lika lite som det fungerar att bära dyra märkeskläder. Jag håller mig till billigare märken för det funkar bättre för min plånbok, eftersom jag har ett kommunalt, typiskt kvinnligt arbete med allt vad det innebär för ekonomin…2015-05-30 17.06.21

Vita skor gick alltså bort. För att jag inte kan ha vita skor på jobbet. Jag kan alltså inte välja kläder själv, rätt av. Jobbet styr. Det var också därför det inte blev någon vårjacka. Jackan på jobbet behöver vara stryktålig och funktionell – fungera i ett vårregn och i buskarna när vi leker dunken. Men i min hjärna var jackan ljus och lite figurnära. Inte med luva och absolut inte anpassad till ett liv, krypandes i buskar. Förnuft och känsla gick inte direkt hand i hand och det blev helt enkelt inte någon ny…

Är det rätt att jag måste köpa regnställ och stövlar oftare än alla andra; riktigt tåliga och varma vinterkängor fast jag vill ha nätta boots med klack; praktiska byxor och skjortor – som kan ta emot både fettfläckarna och ketchupen från matsalsbestyren; färgen och limmet från klassrummet; stänken från leran på fotbollsplanen och revorna från leken i buskarna? Jag betalar ju redan ganska mycket för mitt jobb i form av ett aldrig avtagande studielån.

Jag undrar bara?!

Kommentera

