Jag är inte bara svensk…

… JAG ÄR OCKSÅ EN DIGITAL MEDBORGARE!

Förstås är vi också världsmedborgare. Det är därför vi ska hjälpa varandra över nationsgränserna. Det är därför vår miljö och vårt klimat är en gemensam fråga att lösa. En del i detta världsmedborgarskap finns på nätet. Där möts vi över nationsgränserna.

Redan från tidig ålder möter vi numera andra människor från platser nära och långt borta, även om vi inte har råd med en chartersemester. Barnen träffar varandra på nätet. Jag ska inte bli långrandig om hur det går till. Men det är en realitet, ofta ända från fritidshemsåldrarna.

Vi har alltså ytterligare en social arena att lära oss att umgås på. Och vi har ett behov av att utbildas i det digitala handhavandet och ansvaret. Ja, följaktligen redan från tidig ålder.

Det finns några varianter på en bra plansch, som flyter omkring på nätet. Jag hittade den först på engelska. Därefter hittade jag ett par varianter på svenska. Den tar upp hur man ska tänka när man handhar ett digitalt verktyg och hur man beter sig på nätet. Det är väldigt bra att slänga upp den planschen på väggen på sitt fritidshem – för vi ska ju lära barnen att bli världsmedborgare och däri ingår det digitala medborgarskapet.

Planschen jag hittade passade dock inte riktigt mina behov, utifrån det fritidshem som jag arbetade på (den kändes väldigt mycket ”skola”). Så jag anpassade den och ritade om den. Vill du ladda ner den är du välkommen. Se den lite som ett körkort. När du är sex år och går på fritids, kanske varje pratbubbla inte gäller dig. Men när du är tolv eller tio – när du gått din sista dag på fritids – då bör man ha pratat och reflekterat runt alla rutorna. Helst flera gånger om. Klicka på planschen så öppnar den sig i pdf-format.

digi plansch

Kommentera

