Skapa: En regnbild

pyssel1
Material:
  • Bra papper som klarar att bli vått
  • Vita oljepastellkritor
  • Vattenfärg, blockfärg, temperafärg eller liknande
  • Pensel – ganska bred
Så här gör man:

Den här aktiviteten är verkligen lätt som en plätt! Teckna regnstänk på halva ytan och vattenringar/virvlar på nedre halvan, med pastellkritan. Måla den nedre ytan med en färg och himlen (överdelen) med en annan. Låt barnen blanda fram olika grå, gråblå nyanser och se till att penseln inte är torr – använd rikligt med vatten! Färdigt!

Tips – det blir nästan alltid mycket effektfullare med en ram.

Syfte:

Jag radar upp några vinster här. Men vad man har för eget syfte med denna aktiviteten kan ju variera från grupp till grupp. Exempelvis kan det vara en metod för att skapa ett trevligt klimat, som kan ge en naturlig stund av lugna samtal. Det kan vara ett metod för att synliggöra ett fenomen(regn) i ett vädertema. Att lära sig olika uttryckssätt – denna gång flödig vattenfärg som blandas och nästan slarvigt penslas över oljepastellkritan – och olika tekniker – i denna övning kritteknik, penselteknik och en teknik där man kan se att se pastellkritan stöter ifrån sig vattnet.

I läroplanen står det att ”skapande arbete (—) är en väsentlig del av det aktiva lärandet”. ”Förmåga till skapande hör till det som eleverna sak tillägna sig.” Och mer om vad eleven ska tillägna sig: ”(eleven) kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans”. Det står mer om skapande verksamhet både i pyssel2Lgr 11 och i Allmänna råd för fritidshem. Och när det gäller övriga syften som jag radade upp som vinster ovan – då får man läsa andra kapitel i av läroplanen – om språk och kommunikation; om förståelse och medmänsklighet, relationer; om naturvetenskapliga kunskaper etc etc. Att använda sig av skapande för att både få vara kreativ och nå andra mål = estetiska lärprocesser. Forskning har visat att estetiska lärprocesser är ett av de bästa sätten att lära.

 

Här ligger texten som pdf.

 

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s