Skapa: Etiketter och bokmärken

Snart är det julpyssel eller skapande med vintertema, som gäller. Det här ”skapandet” kan användas just som det! Man kan ju faktiskt använda det i vilket tema man än önskar – fantastiskt bra med lättvarierade idéer. Det är ett plus om det jag skapar är användbart! Det gör att jag kan glädjas åt det jag gjort, flera gånger om. Ett bokmärke ser jag varje gång jag ska läsa och en etikett, till exempelvis en födelsedagspresent, kan göra mig stolt när jag överlämnar paketet och glädja också den som ser att jag lagt ner möda!

etikett

Du lär dig
Att använda nya tekniker och uttryck.
Att hitta på egna motiv, som passar för det du tänkt.
Att fundera över hur man visar något med en bild.
Att samsas runt materialet och vänta på sin tur.

Gör så här:
Rita av en mall och klipp noggrant ut den.
Gör hål med hålslag. Det kan vara klurigt att få hålet på rätt ställe. Hjälp av vuxen kan behövas.
Tejpa fast den runt om, på en platta eller bricka. Tejpa RAKT!! Tejpen ska bilda en ram.
Skissa LÖST med blyerts, ett ENKELT motiv.
Måla med vattenfärg och låt torka, fortfarande fasttejpad.
Välj ut något på bilden som du ritar i konturerna med svart, tunn tuschpenna.
Dra försiktigt av tejpen. Sätt i ett snöre om du vill.

Här hittar du en pdf-fil med steg-för-steg-bilder och med en material-lista. Delad glädje är dubbel glädje! Har du några bra tips och trix att dela?!

Pdf – Skapa: Etiketter och bokmärken

Kommentera

