Sjutton nioåringar på kurs

Sjutton barn sitter i bänkarna framför mig. Alla är nyfikna på vad det ska bli av kursen de anmält sig till. Jag frågar vad de tror att de tre tillfällena ska ge dem. (De har fått en enkel kursbeskrivning och de föräldrar som varit inne på vår lärplattform ”Tango” har kunnat läsa om innehållet och dess syfte).

– Vi kommer att få lära oss nya appar. (Ja, flera av barnen nämner ”nya appar”. )
– Vi kommer att lära oss hur man behandlar sig på internet. (Det visar sig att denna udda förhoppning bara var något felformulerad och egentligen handlar om hur man är bra kompis på nätet – ”behandlar kompisar”.)
– Vi kanske får veta vad man kan råka hitta på nätet. (Det är så härligt att arbeta med barn! Varje dag kittlar det i magen av skratt – som inte alltid får bubbla ut – när man lyssnar på sköna formuleringar och kommentarer! Här handlar kommentaren om att man kan råka på oönskade saker på nätet och att man tänker att man kan få kunskap om hur man borde bete sig. )

Dessa sjutton barn – lugna, vilda, blyimagega, kreativa, lekfulla och pratsugna, om varandra – finner sig nu i en diskussion som leds av mig, framför smartboarden, där planschen ”Jag är en digital medborgare” syns*. De inte bara finner sig i den – de deltar i den med liv och lust! De förklarar hur de råkat på ”dumma länkar” med reklam och lurendrejeri och hur de skrämts av sökträffar som varit oönskade. De berättar att deras små, små syskon också finns på nätet. Alla lyssnar, många pratar. Det är givande och vi avslutar vårt lilla prat med att konstatera att vi pratat om ansvar.

Ansvar att använda iPaden till det vi kommit överens om på vårt fritidshem. Ansvar att inte gå ut på nätet utan att ha fått lov till det. Ansvar för sina sökningar och klickningar. Ansvar för hur vi beter oss som digitala medborgare. Och här dyker lite glada känslor upp när de plötsligt ser att de är medborgare också i den digitala världen. Ny tanke – rolig upptäckt!

text i kanten

Vi går sedan över till del två på kursen. Det är den del då vi övar oss att hantera verktyget ”iPad”. Idag – som så ofta – på ett kreativt sätt. Det blir animation. Barnen får tillgång till iPads och bokstöd och tejp (för att det ska vara lättare att få rätt kameravinkel). De kan hämta djur, bilar, dockor, figurer (en hel del skänkt ”McDonalds-skräp”), Lego och lite annat. Det finns häftmassa, tunn ståltråd, papper och pennor för att de ska kunna skapa det de behöver. Idag kommer häftmassan till användning för figurer som ska hålla i saker; ståltråden används till en helikopterinflygning och en draklandning och papper och penna får bli verktyg att skapa både rökeffekt med, men också textade inlägg i filmerna.

Det går inte att ta miste på den positiva energin i gruppen! Det problemlöses, skrattas och tänks – alltihop tillsammans i grupperna som (nästan…) slumpvis råkat hamna ihop. Efter en timmes kurs är det slut. Det längtas redan efter nästa vecka då kurstillfälle två kommer. Och man bubblar av förtjusning när man tänker på att filmerna kanske kan visas upp för varandra! Som en bio! Med popcorn! Jaaaa!

*Du kan hitta den här.

Kul och strul: KUL syftar på att barnen ska få lära sig hantera modern teknik och lära sig att se möjligheterna med den digitala världen. KUL kan också relatera till min egen kommuns utvärderingsverktyg, där det står för Kunskap, utveckling och lärande. För det är just vad den här roliga aktiviteten kommer att innebära för de som deltar. STRUL syftar på baksidan av myntet som också är nödvändig för eleverna att känna till. Det kan gälla så skilda ting som källkritik, näthat och stereotyper i media.

Om du är intresserad av estetiska lärprocesser, vet du att en aktivitet av detta slag inte bara utvecklar en förmåga eller kompetens: Här utbildas barnen i IKT/MIK samtidigt som de tränar samarbete, problemlösning, kamratskapande; kreativitet; ansvarstagande; filmkunskap; berättarteknik; ljussättning; turtagning… … …

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s