Affischer om fritidshemmet!

För att uppnå målen i Lgr11, när det gäller den digitala biten, kan och bör man arbeta mångfacetterat – att tänka på värdegrund, kreativitet, utskolning, matematik… Att endast använda de digitala verktygen som spelmaskiner fungerar inte om man ska få god måluppfyllelse.

Jag fokuserar mycket på värdegrund när vi plockar fram våra iPads. Men gärna i kombination med något annat. Att arbeta estetiskt när man vill att barnen utvecklar förmågor, är ett vinnande koncept. Genom estetiska upplevelser sätter sig kunskapen ofta i ryggmärgen.

Idag tränade barnen samarbete; att hantera de digital verktygen; att reflektera över sitt görande och sin utveckling på fritidshemmet samt den kreativa förmågan.

Så här enkelt gick det till: (Du kan använda appen Pixlr – gratis på iPad – Länk till instruktion av appen Pixlr – https://frokenasa.wordpress.com/2016/03/09/pixlr-pa-ipad-lar-dig-appen/ eller en vanlig collage-app).

Barnen jobbade i smågrupper med en eller flera iPads. De fick fundera och formulera en mening om sitt lärande och/eller görande på fritids. Därefter skulle de illustrera denna mening i ett fotocollage – en affisch. Affischerna ska sättas upp på skolan när vi har öppet hus. På så sätt informerar barnen själva om vår verksamhet till vårdnadshavare och lärare på skolan. Jättebra!

image image

 

Advertisements

2 thoughts on “Affischer om fritidshemmet!

  1. Hej Åsa! Nu ska jag berätta om hur det fungerar här hos oss i Bayern med fritids numera och att vår lokala grundskola har bytt koncept vad gäller fritidsverksamheten. Upp till Åk 4 har det blivit väldigt poppis att anmäla barnen till ”heldagsskola” inkl. fritids, men fr o m åk 5 har det bara funnits en öppen heldagsskola med skolämnen på fm och enbart fritids på em med spontan närvaro – ingen anmälan, vilket inte var tillräckligt för många föräldrar, så nu ska skola och fritids integreras/blandas på ”heltid”, vilket kanske är högst fram till kl. 17.00 tror jag, till en början från åk 5 och sedan byggas ut årskursvis fram till nian/tian (detta är alltså folkskolan – barn som har bra betyg lämnar grundskolan efter fyran och går vidare till antingen realskola eller gymnasium som börjar i femman och där brukar skoldagarna ändå vara något längre – vet inte om de har något fritidsprogram). De som inte vill ha heltidsundervisning, utan bara skola fram till lunch plus ev. en em idrott om det inte fungerar annars med schemat, måste pendla till en annan skola. Det här med fritids har växt fram sedan mina barn var små. Det fanns ett nytt fritids upp till fyran där de gick i lågstadiet, men det var inte många som gick där. Och dagis 1 – 3 (ibland yngre) har också växt fram något alldeles otroligt på bara 5 år. Slut på rapporten. Nu ska jag ut och cykla i skogen och njuta av sommartemperaturen. Maria.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s