Jag gifte mig med Victoria

Jag kommer inom kort sätta upp planschen nedan som teaser för barnen på fritids – för att locka till Kul och strul med iPads – en aktivitet som lär och utvecklar barnens förmåga att hantera digitala verktyg och en komplex webbvärld. IPads på fritids kan betyda mycket. På något fritids kanske de används som spelmaskiner. På ett annat kanske som produktionsmaskiner; sökverktyg eller kameror. Det viktiga är att de digitala verktygen används med eftertanke – att det finns ett syfte och en målsättning som grundar sig i läroplanen.

I förslaget till uppdaterad läroplan, får fritidshemmet en stärkt och tydligare roll. Och när det gäller de digitala verktygen finns de med på flera olika ställen. Nu går det inte längre att frånsäga sig den sortens undervisning på fritidshemmet.

På vår avdelning lär sig eleverna programmering; de lär sig olika uttryckssätt; de arbetar med kreativa förmågor; de övar samarbete och tränar på att kritiskt granska det de möter på internet. Bara som exempel. Men de hänger inte över iPads varje dag. Det har vi kommit fram till, hos oss, att de inte har behov av.

Nästa Kul och strul kommer att vara en valbar aktivitet där de kan testa hur det är att ändra foton. Då kommer vi in på det där med att foton vi möter i media faktiskt kan vara manipulerade. Vi behöver alltså vara kritiska till det vi ser. Och så kommer vi vara grymt kreativa och ha grymt roligt!

PS. Jag vill passa på att berätta att min bild inte är så väldigt arbetad. Det hinner man nämligen inte med på en fritidspedagogs planeringstid. Men ändå!2016-04-06 18.14.38

2 thoughts on “Jag gifte mig med Victoria

  1. Jag var på din ”IKT på fritids” i Malmö i höstas och nu under våren har vi haft 3 pass om nätsäkerhet och nätetik med alla 1-3. Ena passet handlade om bilder, vi tittade på Är det sant? och sen Youtubeklippet Okända djur. Vi pratade om att man kan både försöka luras men också göra nåt roligt när man fuskar med bilder. Vid ett tillfälle sa en tjej i 2an: Ja, så som vi gjorde på bilden en gång!!!
    Den bilduppgiften handlade om att först måla en bild som kunde vara bakgrund och sen sätta in sig själv med hjälp av iPad.
    Det är så roligt när eleverna gör såna kopplingar!!
    Jag vill också passa på att tacka för alla tips vi fick av dig, vi har fått ihop 3 bra pass kring bl.a lösenord, om man kan lita på det man ser/läser och hur man ska vara mot varandra på chat och sms. TACK!!!

Kommentera

