Se inte hindren – se målen

Om jag inte minns fel fanns det en bok med det namnet i kurslitteraturen mitt första år på högskolan. Det är nog 100 år sedan nu i dagarna och innehållet i boken minns jag inte. Men man kan ju gissa. 


För att utveckla sin verksamhet på fritidshemmet/skolan är det naturligtvis mer konstruktivt att se efter vart man ska än att se på alla svårigheter. Mitt exempel:

Vi vill ha glada och aktiva elever i rastlek. Vi vill ha kvalitet i utevistelsen på fritids och i skolan. Så. Rastaktiviteter rullar långsamt igång. Bättre allt eftersom då man lär medan man arbetar. Förrådet börjar fyllas på med prylar som lockar till rörelse och lek. Och vi har höjt glädjenivå på gården. Jag lovar!

Hindren vi inte sneglade på (jo, det gjorde vi men tillslut körde vi ändå, tack och lov!) var t ex: Cyklarna tar för mycket plats i förrådet. Det verkar rörigt att administrera lånekort. Vi är för få ute. Fritidspersonal ”måste” vara i klassrum ända tills rasten börjar och komma in direkt efter. Personal från fritids förflyttas när lärare är sjuka. Etc etc etc. 

Men nu rullar det! Fullt med utvecklingsområden och hinder att lösa utmed vägen, har vi. Men vi är igång!! 

Kommentera

