Hur obligatoriskt kan det var i en frivillig verksamhet?

Fritidshemmet räknas som frivilligt. Det kan man ju diskutera för eleverna har ju inte själva valt att gå dit och de flesta vårdnadshavare har inget annat att välja på, eftersom de arbetar och barnen måste vara någonstans. Eller hur?! Men verksamheten är ju inte obligatorisk, i alla fall. Det kan vi enas om. Ingen måste vara på fritids.

I våra styrdokument läser vi att ”undervisningen (ska ta) sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter.” Måste alla aktiviteter vara valfria i en sådan verksamhet? Får man ha obligatoriska inslag i en sådan verksamhet?

Det är viktigt att eleverna får utvecklas och lära och att de ges en meningsfull fritid. Det står också i Lgr 11. Kan man skapa en verksamhet där eleverna lär och utvecklas, även om de olika delarna är frivilliga? Kan elevernas fritid styras in i obligatoriska aktiviteter?

Ovanstående frågor ställs gång på gång av läraren i fritidshemmet. Och av annan personal i fritidshemmet. Man undrar varför vi tänker så olika om det här. Motsvarande frågor ställs inte av läraren som har sin bas i den obligatoriska delen av dagen. Och inte av annan personal som arbetar under skoltid. Men det är bra att frågorna ställs – det gör att vi kan stå för den verksamhet vi där efter planerar.

Jag själv ser en vinst i att skapa aktiviteter som eleverna vill välja snarare än måste välja. Vi kan skapa situationer för att eleverna ska ”utveckla en allsidig rörelseförmåga” (Lgr 11) genom att plocka fram lockande lekmaterial; själva hoppa, krypa och springa; visa på spännande äventyr osv. Om vi har elever som aldrig nappar får vi anstränga oss ytterligare! Det kan vi göra istället för att skapa en obligatorisk aktivitet.

Men jag ser också en vinst i att då och då skapa situationer där alla elever ingår, för att ge ny input och inspiration. I början av terminen kanske alla går till idrottssalen, för att få veta vad den har att erbjuda Om man deltar eller tittar på, kanske inte är så viktigt. I slutet av terminen väljer man själv. När man introducerar programmering kanske alla medverkar lite grand. Eller tittar på, om det känns tufft att delta. Men nästa gång kanske man kan få välja själv?!

Det här läsåret har vi haft några ”obligatoriska” aktiviteter i idrottshallen; några digitala aktiviteter som varit styrda; städning (efter förmåga); fritidsråd där man ”är med” eller medverkar aktivt efter eget val samt några utflykter där alla måste följa med (efter förmåga). Men utöver det har vi haft väldigt många valbara aktiviteter. Väldigt många stunder där man fritt väljer mellan rum och lekar på fritidshemmet.

Mellanmålet och huruvida man är ute/inne, är ett organisatoriskt ”problem”. Vi har valt att skapa struktur genom att schemalägga detta för olika grupper för att få plats i lokalerna på ett bra sätt och för att skapa en bra ljudmiljö. Vi har också valt att schemalägga olika grupper tillsammans vid olika tillfällen för att eleverna ska få tillfälle att hitta nya kompisar och nya lekar. Är det tillräckligt valfritt när vi planerat på det viset? Ja, vi tycker det. Men så har vi också behovsanpassat – de som verkligen själva anser att de behöver vara ute, har fått kringgå schemaläggningen och samma sak om någon verkligen haft behov av att vara inne. Flexibiliteten som vi visar gentemot de med behov som inte är så mainstream, gör att vi känner att upplägget funkar. Och vi tänker att vi som har de yngre eleverna kan styra upp något mer. Ju äldre eleverna är desto mer inflytande får de över sin fritidshemsdag.

Vad tänker du?

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s