Skaparglädje – Bild i skola och fritidshem

Här publicerar jag allteftersom, skapande aktiviteter! Det är i första hand bilduppgifter för skola och fritidshem. Jag tänker att det är med lärprocesser och gärna estetiska sådana, som vi lär och utvecklas som bäst. Barn som vuxen!

Det mesta, och lite till, ligger på Pinterest, om du vill spara i en av dina boards. Nyast överst!

Skapa: Uggla i månsken

Alla firar inte jul av olika anledningar. Det är viktigt att det finns alternativ för dem. Och vintrigt pyssel måste ju inte vara juligt!

Skapa: Etiketter och bokmärken

Fritt eller ihop med ett tema – detta ”skapande” kan användas väldigt flexibelt och det är ju toppen när man funderar hur man vill arbeta skapande runt olika teman. En skön reflektion här handlar om att man kan använda sin konst till något nyttigt eller till att glädja andra.

Skapa: Höstmotiv på fönstret

Fönsterfärgen lockade betydligt fler till skaparhörnan än vad jag hade väntat mig! Det var verkligen roligt att se alla som inte brukar hänga där, ta för sig av materialet. Här tränade vi också på att blanda färger och förstå hur färglära fungerar.

Skapa: Tryck med frukt

Fallfrukt och överbliven frukt från skolköket passar för denna roliga aktivitet.

Skapa: En regnbild

En enkel övning med vattenfärg och oljepastellkritor som du använder utefter det syfte du anser att gruppen behöver.

Skaffa Facebook på bildlektionen 😜

Det här är ett kul sätt för eleverna att presentera sig lite för dig. Spara ner bilden och kör lektionen!

30 dagars tecknarutmaninga

… eller 30-dagars, vilket du vill. Här får du som fritidspedagog eller bildlärare ett tips att genomföra i sin helhet, eller som extrauppgift när bildlektionen inte är slut, men uppgiften är avklarad. Eller som tipsbank till den som ständigt klagar ”Jag kommer inte på något att måla!”

Animation

Förstudie, studiepass och slutproduktion såsom jag genomförde animation i en åk 3. Jag rekommenderar dock att lägga slutproduktionen på två pass. Förutom kursplanens mål, har barnen övat samarbete!

Vattenfärgsövning med värdegrundstänk

Att vara generös. Att kunna samarbeta. Att förstå hur någon känner. Att dela med sig. Att vara vänskaplig och ha en bra stund tillsammans, oavsett vilken kompis man hamnar bredvid. Dessutom att kunna följa en instruktion.

Stämplar

Kika in på vilka magiskt fina stämplar barn kan göra på egen hand. Och läs om hur!

Anfanger

Med anfanger kan man både ha roligt, få fördjupade kunskaper och utveckla sin kreativa, uppfinningsrika sida. Välkommen att titta hur jag arbetade med angfanger på fritids samt vad du kan träna, utveckla och använda!

Visdomsord & ordspråk hand i hand med skapande

Om scrapbooking som konstart. Om ordspråk/visdomsord och liknande – vad de vill säga och har för historia. Om budskap. Om värdegrund. Det här gjorde vi på fritids men det kan göras på svenskan. Välkommen att kika på Visdomsord på kort.

Forntidstema

När man arbetar med forntiden, eller vilket ämnesområde som helst, är det en stor vinst att samverka med bildämnet. Det fördjupar kunskaper; gör dem mindre abstrakta och handen-hjärnan-momentet är en fantastisk minnesbärare. Samtidigt kan man i bildämnet få in arbete med olika tekniker, material och verktyg samt arbeta med analys. Välkommen att kika på Tema Forntiden i bilden!

mindre

5 thoughts on “Skaparglädje – Bild i skola och fritidshem

  1. Pingback: BOM Bild 9B – Länktips. | Mathilda Persson

  2. Pingback: BoM Bild 9b – Länksamling – En lärarstudents reflektioner

  3. Pingback: Bild – Länksamling – sofiecaroline

  4. Pingback: Bildlänkar – Att bli lärare

  5. Pingback: Bild – länksamling  – Anna etelä

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s