Läsa Läsa Läsa – Om litteratur och läsning i fritidshem

Språkutveckling

Anne-Marie Körling skriver om läsklyftorna. https://korlingsord.se/archives/45669 Vi borde göra allt för att minska klyftorna. Det gagnar förstås det enskilda barnet men absolut hela samhället. Läs gärna hennes inlägg.

Sveriges utarmade fritidshem hjälper allt mindre till med att minska den klyftan. Vi hjälper allt färre elever med språket.

Vi läste med barn i vårt knä. Vi läste vid mellis. Vi samtalade när vi tog en promenad. Eller när vi jobbade med ett projekt. Vi gick in i sagans värld och berättade historier ur minnet. Utan böcker. Vi skapade historier tillsammans med barnen. Vi tittade i bilderböcker och funderade runt bilders innebörd och underfundigheter.

Idag förekommer ovanstående. Men troligtvis förekommer oftare kampen om att hinna säga HEJ till alla under dagen. Att hinna se varje elev någon minut.

Om vi har tur kan vi fixa högläsning med hjälp av en app. Medan några elever som gillar läsning får lyssna en stund, hinner pedagogerna trösta, medla, punktmarkera, hjälpa på toan. Men allt oftare åker TVn på, på fritidshemmet. För fritids har kanske inte budgeterat för en app? I så fall kanske vi får dra in på något. Personal, vikarier, bussresan till biblioteket?

Det skulle kosta att bygga upp det (fritids) som sjangserat under många år. Men det skulle samhället ha igen. Mångfalt! Det kostar även med kriminella ungdomar, som någon sa. Fler elever som går igenom skolan med fullständiga betyg; som orkar fullfölja sina studier; som har god hälsa; som bevarar ett kulturarv; som lär om andra kulturer; som värnar mångfald… Ni fattar.

Vi får bygga där vi står i alla fall. Varje läst bok – även om det är en bråkdel mot förr – varje elev som får en pratstund; varje diskussion som varar mer än en minut – Vi får se det som en vinst. Lite lä i motvinden.

//Åsa Anevik

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s