Okända djur #digiskol #digifri #tb5 #tb6

Att fundera runt sanningshalten i det vi möter på internet, är viktigt för stora och små. Jag ser inte så sällan vuxna som delar det ena och andra på Facebook utan att direkt tänka på om källan är trovärdig eller innehållet korrekt. Säker har jag väl själv gjort en och annan sådan delning. Men dessa ”sanningar” tenderar ibland bli en höna av en fjäder, när det sprids från den ena till den andra.

Om det bara finns en bild på det vi talar om, är det sant! Så tänker många av barnen i fritidshemsåldrarna! De mest fantastiska photoshoppade bilder kan bli sanningar för ett gäng nioåringar. Kolla på klippet ovan, och starta en diskussion på IKT-fritids.

Förmågan att hantera information:
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information.
– Att kunna söka information från olika källor.
– Att kunna samla och sortera information från olika källor.
– Att kunna kritiskt granska insamlad information.
Skilja mellan fakta och värderingar.
Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.

Sharing is caring 🙂

← IKT – alla inlägg

En reaktion på ”Okända djur #digiskol #digifri #tb5 #tb6

  1. Pingback: The Big 5, The Big 6 | Lärande perspektiv

Lämna en kommentar