Skapa regnbilder på fritids eller i bildundervisningen

Väldigt många regnbågar och en miljon (😉) regndroppar blev det idag när vi skapade i vår Vinterträdgård!

Som mål med aktiviteten fanns i botten flera saker.

  • Att tala om årstidsväxlingarna. Tanken är att vi ska fortsätta och hålla i det hela läsåret. Än så länge har vi ju hunnit prata om sensommar och nu lite höst. Koppling till Lgr22: Att ge förutsättningar att utveckla sin förmåga att utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle.
  • Att skapa en oas för sinnlighet och lugn, med en avslappnad samvaro mellan elever på fritids. Koppling till Lgr22: Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Undervisningen i fritidshemmet ska komplettera förskoleklassen och skolan även genom att erbjuda eleverna rekreation och vila för hälsa och välbefinnande.
  • Att prova olika material, verktyg och tekniker inom estetisk gestaltning. Koppling till Lgr22: Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama. Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.

Att lära genom estetiska upplevelser/aktiviteter kallas ibland för ESTETISKA LÄRPROCESSER. Genom att måla kan du utveckla mer än din förmåga att skapa med vattenfärg och pensel. Du kan lära dig att delta i ett samtal; att en regnbåge kan uppkomma vid sol och regn; hur oljiga kritstreck stöter bort vatten och 100 andra grejer som dyker upp när man umgås över färgerna.

För aktiviteten behöver du papper som fungerar ihop med vattenfärg; temperapuckar eller annan vattenfärg; oljepastellkritor.

Börja, om du vill göra en liknande bild, att rita en regnbåge och regnstänk samt ringar på vattnet. Till det använder du kritorna. Vit krita till regnstänk och ringar på vattnet. Måla sedan över med vattenfärg som inte är för tjock. Dvs med ganska mycket vatten i. Experimentera med att låta olika färger flyta ihop. Vilka färger kan egentligen himlen och regnmolnen ha??

//Åsa Anevik

En reaktion på ”Skapa regnbilder på fritids eller i bildundervisningen

  1. Pingback: Det går mot höst – Skapande! | Lärande Perspektiv

Lämna en kommentar